سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
محرم دُرُخـــــــــــــــــــــــش
چهارشنبه 89 مهر 21 :: 9:13 صبح ::  نویسنده : سعیــد نـوروزپــور

 

 

 

 

نخل درخش

 

محرم در درخش 

 

 

علاقه و عشق مردم درخش به شهیدان و قهرمانان حماسه ی جاودان کربلا و به خصوص ارادات عمیق آنان به سرور شهید آقا ابا عبدالله الحسین چندان عمیق است کهمراسم عزادارانآنان محشون از تاثرات زیبای انسانی نموده است این مراسم از اوایل محرم آغاز شده و درخشی های ساکن در اقصا نقاط ایران برای شرکت در مراسم سوگواری به درخش می ایند و روزهای تاسوعا و عاشورا اوج این گردهمایی هاست. مراسم سوگواری هز روز 4 محرم با علم بندان و پشاندن علم ها وسیله ی پارچه های نذری آغاز شده. تعداد این علم ها چهارده عدد می باشد 12 علم به نام دوازده امام شیعیان 2 علم به یاد بود حضرت ابوالفضل العباس و حضرت فاطمه زهرا طی مراسمی خاص آذین می شوند.

اهالی محترم درخش معتقداند اگر علمی بر زمین افتد صاحب علم باید قربانی بدهد و گر نه اتفاق نا گواری رخ خواهد داد.

از روز 4 محرم تا پایان روز 10 محرم علم ها را دور ده می چرخانند و برای اموات و رفتگان فاتحه می خوانند.

اوج مراسم از روز تا سو عا شروع می شود.مردم در مسجد جامع روستا جمع می شوند و از صبح زود نخل بزرگی را که سمبل فداکاری های حضرت عباس است آماده می کنند. در حین آماده کردن نخل هیات های عزاداری گرد روستا می چرخند و عزاداری می کنند.درخشیها نخل را به همراه گروه های عزاداری در صحن مسجد به حرکت در آورده و به سوگواری می پردازند

شب عاشورا از مراسم این شب که عزاداران سینه خود را از عشق اباعبدالله می آکنند و با زدن طبل و سنج به نوحه خوانی و سینه و زنجیر زنی روح خویش را صیقل می دهند.

از دیگر مراسم این شب که شمع گردانی است که اهالی در مظروفی به نام شمع بر که بدین جهت تهیه شده است شمع های نذری می افروزند.این مراسم از شکوهی عظیم برخوردار است.

صبح روز عاشورا اسبی را که سمبل اسب امام حسین ذولجناح است برای حضور در مراسم می آرایند. آماده کردن ذولجناح نیز موروثی می باشد. می گویند در گذشته نه چندان دور در روستا اسبی بوده که به هنگام فرا رسیدن عاشورا بی قراری نموده و به سختی می گریسته است. از دیگرجذابیت های این سوگواری،آماده سازی تابوت های شهدای کربلا و بستن کبوتران خونین بال بر روی آنان،گهواره و حجله های خردسالان و نوجوانان امام شهید و ساخت سمبلیک سرهایی که در عصر عاشورا بر نیزه رفته است می باشد.

پس از به اتمام رسیدن عزاداری مردم حول دایره ای گرد می آیند و مراسم تعزیه خوانی و شبیه گردانی بر اساس حادثه مربوط به عاشورای سال 61 هجری که در ارض کربلا رخ داده است اجرا می گردد. به راستی درخش روستایی است که فرهنگ سوگواری محرم آن ارجی به درازای تاریخ دارد. 




 




موضوع مطلب :



درباره وبلاگ

مدیریت وبلاگ: سعید نوروزپـور تاریخ کهن دُرُخـــــــــش دارای قدمتی ماندگار است...
پیوندها
طول ناحیه در قالب بزرگتر از حد مجاز
آمار وبلاگ
بازدید امروز: 0
بازدید دیروز: 2
کل بازدیدها: 80193
کد وبگذر شما